Uchwała Rady Nr IV/33/11 z dnia 2011-03-28

Numer IV/33/11
Data wydania 2011-03-28
w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy wRodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy wRodzinie na lata 2011-2015
Uchwała Nr IV/33/2011
Rady Gminy Bargłów Kościelny
z dnia 28 marca 2011 r.

w sprawie przyjęcia "Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie na lata 2011 – 2015".

Na podstawie art. 18 ust. 2, pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203, z 2005 r. Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz. 1457, z 2006 r. Nr 17, poz. 128, Nr 181, poz. 1337, z 2007 r. Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974, Nr 173, poz. 1218, z 2008 r. Nr 180, poz. 1111, Nr 223, poz. 1458, z 2009 r. Nr 52, poz. 420, Nr 157, poz. 1241, z 2010 r. Nr 28, poz. 142 i poz. 146, Nr 106, poz. 675) w związku z art. 6 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. Nr 180, poz. 1493, z 2009 r. Nr 206, poz. 1589, z 2010 r. Nr 28, poz. 146, Nr 125, poz. 842) Rada Gminy Bargłów Kościelny uchwala, co następuje:
§ 1. Przyjmuje się Gminny Program Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie na lata 2011 – 2015 stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Bargłów Kościelny.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady Gminy

Jan Romanowski
Załącznik do Uchwały Nr IV/33/2011
Rady Gminy Bargłów Kościelny
z dnia 28 marca 2011 r.
Gminny Program Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie na lata 2011 - 2015
WSTĘP
Rodzina jest najważniejszym środowiskiem w życiu człowieka, kształtującym osobowość, system wartości, poglądy i styl życia. Rodzice czy opiekunowie są wzorem dla dzieci. Ważną rolę w prawidłowo funkcjonującej rodzinie odgrywają wzajemne relacje, pomiędzy rodzicami oparte na miłości i zrozumieniu.
W przypadku dezorganizacji rodzina nie jest w stanie realizować podstawowych zadań. Relacje wewnątrzrodzinne ulegają zaburzeniu, łamane są reguły, a zachowania poszczególnych członków rodziny stają się coraz bardziej niezgodne z normami prawnymi i moralnymi oraz oczekiwaniami społecznymi.
Przemoc w rodzinie jest zjawiskiem, które choć odwieczne dopiero od kilkunastu lat istnieje w świadomości społecznej w naszym kraju i jest przedmiotem świadomych, skoordynowanych działań zaradczych. Przemoc w rodzinie to ogromny problem społeczny, o którym niewiele się mówi i niewiele wie. Aby efektywnie zapobiegać tej patologii społecznej należy zrozumieć jej źródła, istotę i specyfikę.
Przemoc w rodzinie – zwana także przemocą domową to jednorazowe lub powtarzające się umyślne działanie lub zaniechanie, naruszające prawa lub dobra osobiste osób najbliższych lub innych osób wspólnie zamieszkujących lub gospodarujących. Osoby z rodzin, w których występuje przemoc, często narażone są na niebezpieczeństwo utraty życia, zdrowia, naruszona jest ich godność, nietykalność cielesna, wolność seksualna. Te niebezpieczeństwa powodują szkody na ich zdrowiu psychicznym lub fizycznym, a także wywołują cierpienia i krzywdy moralne u osób dotkniętych przemocą.
Przemoc w rodzinie nie zawsze jest łatwa do rozpoznania. Nie jest także czynem jednorazowym, często ma długą – nawet kilku - lub kilkunastoletnią historię i zwykle powtarza się.
Rodzaje przemocy w rodzinie:
- przemoc fizyczna,
- przemoc psychiczna,
- przemoc seksualna,
- przemoc ekonomiczna,
- zaniedbanie.
Na terenie Gminy Bargłów Kościelny przemoc występuje w rodzinach o różnym statusie społecznym, często łączy się z problemem nadużywania alkoholu, niskimi dochodami. Oszacowanie zjawiska przemocy na terenie Gminy Bargłów Kościelny jest bardzo trudne. Jest to temat wstydliwy dla rodzin i otoczony zmową milczenia. Pracownicy socjalni oraz służby mundurowe niejednokrotnie spotykają się z przemocą w rodzinie lub podejrzewają, że przemoc w rodzinie występuje. Chcąc podjąć stosowne działania, podjąć procedurę „Niebieskiej Karty” napotykają opór rodzin, które nie chcą współpracować bądź zaprzeczają, że w ich rodzinach występuje przemoc. Oszacowanie zjawiska przemocy jest możliwe między innymi dzięki procedurze „Niebieskiej Karty”. W 2010 roku policja wszczęła 18 procedur „Niebieskich Kart”. Pracownicy socjalni Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej mimo usilnych starań w stosunku do rodzin, w których istnieje przemoc lub podejrzewają istnienie zjawiska przemocy nie założyli ani jednej „Niebieskiej Karty” w 2010r.
Zjawisko przemocy na terenie Gminy Bargłów Kościelny wymaga dokładnej diagnozy tego problemu. Konieczne jest zbudowanie lokalnego systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie.
I. CEL GŁÓWNY
1. Przeciwdziałanie przemocy w rodzinie ze szczególnym uwzględnieniem przemocy wobec dzieci.
2. Wzmocnienie wiedzy społeczeństwa w zakresie przeciwdziałania przemocy o zapewnieniu różnorodnych form wsparcia socjalnego osobom doświadczającym przemocy.
3. Zmiana postaw mieszkańców wobec przemocy w rodzinie poprzez działania informacyjno-edukacyjne.
II. CELE SZCZEGÓŁOWE
1. Podniesienie poziomu wiedzy i świadomości społecznej mieszkańców Gminy Bargłów Kościelny na temat zjawiska przemocy w rodzinie i możliwości uzyskania pomocy.
2. Zapewnienie kompleksowej pomocy członkom rodzin, w których występuje przemoc.
3. Usprawnienie procedury interwencji wobec przemocy w rodzinie w środowisku lokalnym poprzez wypracowanie systemów wspomagania oraz spójny system współpracy pomiędzy podmiotami działającymi na rzecz rodzin zagrożonych przemocą.
4. Integracja środowisk i działań na rzecz budowania gminnego systemu przeciwdziałania przemocy w Gminie Bargłów Kościelny.
5. Podnoszenie kwalifikacji pracowników instytucji i organizacji z terenu gminy zaangażowanych w zapobieganie i zwalczanie przemocy.
6. Poszerzanie wiedzy na temat zjawiska przemocy wśród dzieci i młodzieży – ograniczenie występowania zachowań agresywnych wśród uczniów.
7. Edukacja uczniów o zagrożeniach płynących ze zjawiska przemocy w rodzinie i w szkole oraz propagowanie zachowań sprzyjających pozytywnym postawom w rodzinie.
III. DZIAŁANIA GMINY W ZAKRESIE PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE
1. Budowanie lokalnego systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie poprzez:
a) instytucje w środowisku lokalnym działające na rzecz zapobiegania i zwalczania przemocy wraz z ich potencjałem kadrowym, kompetencyjnym, wiedzą i umiejętnościami,
b) instrumenty pomocy i wsparcia, procedury postępowania, zasoby rzeczowe i finansowe, wzajemnie ze sobą współpracujące w sposób skoordynowany,
c) podnoszenie kwalifikacji osób zaangażowanych w realizację programu,
d) powołanie Zespołu Interdyscyplinarnego, który będzie składał się z przedstawicieli instytucji i podmiotów o których mowa w art. 9a ust. 3 i ust. 5 ustawy z dnia 29 lipca 2005 roku o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie.
Zadaniem Zespołu Interdyscyplinarnego jest integrowanie i koordynowanie działań podmiotów wchodzących w skład Zespołu oraz specjalistów w zakresie przeciwdziałania przemocy w szczególności przez: diagnozowanie problemu przemocy w rodzinie; podejmowanie działań w środowisku zagrożonym przemocą w rodzinie mających na celu przeciwdziałanie temu zjawisku; inicjowanie interwencji w środowisku dotkniętym przemocą w rodzinie; rozpowszechnienie informacji o instytucjach, osobach i możliwościach udzielenia pomocy w środowisku lokalnym; inicjowanie działań w stosunku do osób stosujących przemoc w rodzinie.
Zespół Interdyscyplinarny może tworzyć grupy robocze w celu rozwiązywania problemów związanych z wystąpieniem przemocy w rodzinie w indywidualnych przypadkach. W skład grup roboczych wchodzą przedstawiciele podmiotów określonych w art. 9a ust. 11 ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie. Do zadań grup roboczych należy w szczególności: opracowanie i realizacja planu pomocy w indywidualnych przypadkach wystąpienia przemocy w rodzinie; monitorowanie sytuacji rodzin, w których dochodzi do przemocy oraz rodzin zagrożonych wystąpieniem przemocy; dokumentowanie działań podejmowanych wobec rodzin, w których dochodzi do przemocy oraz efektów tych działań.
2. Prowadzenie poradnictwa i interwencji w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie poprzez:
a) działania uprzedzające: diagnozujące, informacyjne, edukacyjne kierowane do ogółu społeczeństwa,
b) działania interwencyjne: opiekuńcze i terapeutyczne, kierowane do ofiar przemocy w rodzinie ,
c) działania wspierające: psychologiczne, pedagogiczne, terapeutyczne kierowane do ofiar przemocy w rodzinie.
Działania te realizowane będą poprzez: udostępnienie do publicznej wiadomości informacji o instytucjach udzielających pomocy w sytuacjach doświadczenia przemocy w rodzinie; stosowanie procedur „Niebieska Karta”; realizację programów profilaktycznych dotyczących przeciwdziałania agresji w szkołach.
3. Ochrona ofiar przemocy w rodzinie.
a) Kompleksowa pomoc rodzinom dotkniętym zjawiskiem przemocy.
b) Monitorowanie sytuacji w rodzinach, w których dochodzi do przemocy, a w szczególności uruchamianie współpracy.
c) Współpraca z Ośrodkiem Interwencji Kryzysowej przy Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Augustowie.
IV. ADRESACI PROGRAMU
Program skierowany jest do mieszkańców Gminy Bargłów Kościelny, a w szczególności do:
1. ofiar przemocy w rodzinie,
2. rodzin, w których występuje zjawisko przemocy w rodzinie,
3. przedstawicieli instytucji i służb pracujących z dziećmi oraz na rzecz pomocy rodzinie,
4. przedstawicieli władz lokalnych oraz środowiska lokalnego.
V. PODMIOTY FUNKCJONUJĄCE NA TERENIE GMINY BARGŁÓW KOŚCIELNY ŚWIADCZĄCE POMOC W PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE
1. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Bargłowie Kościelnym.
2. Posterunek Policji w Bargłowie Kościelnym.
3. Gminna Komisja Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Narkomanii.
4. Szkoły z terenu Gminy Bargłów Kościelny.
5. Niepubliczne Zakłady Opieki Zdrowotnej w Bargłowie Kościelnym.
6. Parafie Rzymskokatolickie.
7. Organizacje pozarządowe.
Mocne strony: dobra znajomość środowiska lokalnego oraz bardzo dobra współpraca między instytucjami.
Słabe strony: brak specjalistycznego wsparcia i terapii dla rodzin; brak wypracowanych systemów wspomagania działań profilaktycznych; brak wystarczających środków finansowych.
Szanse: akceptacja społeczna dla działań podejmowanych na rzecz zapobiegania przemocy w rodzinie; zmiany prawne umożliwiające skuteczniejsze formy niesienia pomocy rodzinom zagrożonym przemocą.
Zagrożenia: słaba kondycja ekonomiczna rodzin; negatywne wzorce zachowań społecznych; bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych rodzin orz problemy alkoholowe członków rodzin.
VI. OKREŚLENIE SPODZIEWANYCH REZULTATÓW
1. Stworzenie sprawnego systemu pomocy rodzinom oraz osobom dotkniętym przemocą.
2. Zmiana postaw społecznych wobec zjawiska przemocy w rodzinie poprzez zwiększenie zaangażowania społeczności w sprawy przeciwdziałania przemocy.
3. Podniesienie aktywności społecznej na rzecz przeciwdziałania przemocy.
4. Zwiększenie efektywności prowadzonych działań na rzecz osób dotkniętych zjawiskiem przemocy.
5. Podniesienie jakości świadczonych usług przez jednostki zaangażowane w program.
6. Udzielanie profesjonalnej pomocy ofiarom przemocy w rodzinie, zwiększenie liczby osób profesjonalnie zajmujących się przeciwdziałaniem przemocy w rodzinie oraz pomagającym ofiarom przemocy
VII. BUDŻET (PRZEWIDYWANE SKUTKI FINANSOWE)
Źródłem finansowania zadań Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie będą środki finansowe z budżetu gminy oraz wykorzystywane będą środki pozabudżetowe pozyskiwane z innych źródeł.
VIII. MONITORING
Realizacja programu będzie poddawana systematycznemu monitoringowi. Monitoring programu umożliwi wgląd w realizację podejmowanych działań, ocenę ich skuteczności oraz podejmowanie bieżących działań korygujących. Uzyskane informacje pozwolą na planowanie działań i rozwijanie programu w przyszłości.
Ocenę realizacji poszczególnych działań programu dokonywać będzie Rada Gminy po przedłożeniu stosownego sprawozdania z realizacji programu przez Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Bargłowie Kościelnym do 30 czerwca następnego roku po roku sprawozdawczym.

Metryka strony

Udostępniający: ug

Wytwarzający/odpowiadający: Tomasz Grajewski

Wprowadzający: Tomasz Grajewski

Data wprowadzenia: 2011-12-30

Data modyfikacji: 2011-12-30

Opublikował: Tomasz Grajewski

Data publikacji: 2011-12-30