Uchwała Rady Nr XIV/114/12 z dnia 2012-12-28

Numer XIV/114/12
Data wydania 2012-12-28
w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Bargłów Kościelny.

Uchwała Nr XIV/114/2012
Rady Gminy Bargłów Kościelny

z dnia 28 grudnia 2012 r.

w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Bargłów Kościelny.

Na podstawie art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 r. Nr 391) oraz art. 40 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591; z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz.984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806; z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568; z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203, Nr 214, poz. 1806; z 2005 r. Nr 172, poz.1441, Nr 175, poz. 1457; z 2006 r. Nr 17, poz. 128, Nr 181, poz. 1337; z 2007 r. Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974, Nr 173, poz. 1218; z 2008 r. Nr 180, poz. 1111, Nr 223, poz. 1458; z 2009 r. Nr 52, poz. 420, Nr 157, poz. 1241; z 2010 r. Nr 28, poz. 142 i 146, Nr 40, poz. 230, Nr 106, poz.675; z 2011 r. Nr 21, poz. 113, Nr 117, poz. 679, Nr 134 poz. 777, Nr 217, poz. 1281, Nr 149, poz. 887; z 2012 poz. 567), po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Augustowie uchwala się, co następuje: 

Rozdział 1.
Postanowienia ogólne

§ 1. Regulamin określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Bargłów Kościelny, 

§ 2. Ilekroć w regulaminie jest mowa o: 

1. Właścicielu nieruchomości – rozumie się przez to także współwłaścicieli, jednostki organizacyjne, osoby posiadające w zarządzie nieruchomości lub w użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością. 

2. Pojemnikach – rozumie się przez to także worki, kosze, kosze uliczne, kontenery służące do gromadzenia odpadów komunalnych. 

3. Punkcie selektywnego zbierania odpadów - miejscu wyznaczonym przez gminę w celu gromadzenia odpadów zebranych selektywnie. 

Rozdział 2.
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości

§ 3. Właściciele nieruchomości obowiązani są do prowadzenia selektywnego zbierania odpadów, a odbierający odpady do odbierania następujących rodzajów odpadów: 

1) papieru i tektury, 

2) tworzyw sztucznych, 

3) metali – drobnego złomu, 

4) szkła kolorowego i bezbarwnego, 

5) odpadów zielonych, 

6) mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, 

7) zużytego sprzętu elektronicznego i elektrycznego, 

8) zużytych baterii i akumulatorów, 

9) budowlanych i rozbiórkowych, 

10) przeterminowanych leków i chemikaliów, 

11) zużytych opon, 

12) odpadów zmieszanych, niezwierających odpadów wymienionych w pkt. 1-11. 

§ 4. 1. Właściciele nieruchomości mają obowiązek uprzątnięcia błota, śniegu, lodu z części nieruchomości służących do użytku publicznego niezwłocznie po ich wystąpieniu oraz innych zanieczyszczeń w miarę powstających potrzeb. 

2.   W przypadku oblodzenia, część nieruchomości służących do użytku publicznego należy posypać piaskiem lub innym środkiem w celu zlikwidowania jego śliskości. 

3. Wymienione wyżej zanieczyszczenia mogą być gromadzone w miejscach niezakłócających ruchu drogowego, a w przypadku braku takich miejsc – usunięte z nieruchomości. 

§ 5. 1. Mycie pojazdów samochodowych poza myjniami dozwolone jest wyłącznie na terenie nieruchomości nie przeznaczonych do użytku publicznego, w miejscu utwardzonym i skanalizowanym, przy użyciu środków ulegających biodegradacji, w sposób gwarantujący odprowadzenie powstających ścieków do kanalizacji sanitarnej lub zbiornika bezodpływowego. 

2.   Naprawa pojazdów samochodowych poza warsztatami samochodowymi może odbywać się wyłącznie pod warunkiem: 

1) niezanieczyszczania środowiska i gromadzenia powstających odpadów w urządzeniach do tego przeznaczonych, 

2) niestwarzania uciążliwości dla mieszkańców sąsiednich nieruchomości. 

3. Odpady komunalne należy gromadzić w pojemnikach o standardowych pojemnościach. 

Rozdział 3.
Rodzaje i minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych oraz warunki rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym

§ 6. 1. Odpady komunalne zbierane selektywnie należy gromadzić w spełniających obowiązujące normy pojemnikach o minimalnej pojemności 60 l. 

2. Odpady komunalne zmieszane należy gromadzić w spełniających normy pojemnikach o minimalnej pojemności, w zależności od przeznaczenia: 

1) Kosze uliczne – 30l, 

2) Budownictwo rodzinne – 110l, 

3) Budownictwo wielorodzinne – 1100l, 

4) Placówki handlowe, usługowe i lokale gastronomiczne – 240l. 

5) Budynki użyteczności publicznej, place, parkingi, cmentarze – 1100l. 

6) Zakłady produkcyjne, rzemieślnicze – 1100l. 

§ 7. Pojemniki powinny być ustawione w miejscach łatwo dostępnych zarówno dla ich użytkowników, jak i odbierających odpady, w sposób niepowodujący nadmiernych uciążliwości dla osób trzecich. 

§ 8. Nie należy gromadzić w pojemnikach na odpady komunalne w szczególności śniegu, lodu, gorącego popiołu, gruzu budowlanego, szlamu, substancji żrących i materiałów wybuchowych. 

§ 9. Pojemniki powinny być utrzymywane w odpowiednim stanie sanitarnym, w szczególności poprzez ich dezynfekcję co najmniej raz do roku oraz utrzymywane w należytym stanie technicznym, w celu zapewnienia ich szczelności. 

Rozdział 4.
Częstotliwość i sposoby pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego

§ 10. 1. Właściciele nieruchomości obowiązani są do pozbywania się odpadów komunalnych z terenu nieruchomości w sposób systematyczny, gwarantujący zachowanie czystości i porządku na nieruchomości. 

2. Właściciel nieruchomości obowiązany jest udostępnić pojemniki przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych, na czas odbierania tych odpadów, w szczególności poprzez ich wystawienie poza teren nieruchomości, w miejsce umożliwiające swobodne do nich dojście bądź dojazd. 

§ 11. 1. Odpady komunalne zmieszane odbierane są 1 raz w miesiącu. 

2. Odpady komunalne zbierane selektywnie odbierane są 1 raz w miesiącu. 

3. W przypadku nieruchomości na których organizowane są imprezy masowe wprowadza się obowiązek bezzwłocznego usuwania odpadów oraz nieczystości ciekłych po zakończeniu imprezy. 

4. Meble i odpady wielkogabarytowe odbierane są od mieszkańców w zależności od potrzeb. 

5. Zużyte baterie i akumulatory należy przekazać do punktu sprzedaży baterii i akumulatorów lub punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych. 

6. Przeterminowane leki należy umieszczać w odpowiednio oznakowanych pojemnikach umieszczonych w przychodniach, aptekach lub w punktach selektywnego zbierania odpadów komunalnych. 

7. Odpady budowlane i rozbiórkowe powstałe na terenie nieruchomości należy gromadzić w specjalnych kontenerach zamówionych odpłatnie przez prowadzącego budowę bądź remont. 

8. Zużyty sprzęt elektroniczny i elektryczny należy przekazać do specjalistycznych punktów lub do punktu selektywnego zbierania odpadów. 

9. Chemikalia oraz zużyte opony należy przekazać do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych. 

§ 12. Właściciele nieruchomości obowiązani są do pozbywania się nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości w sposób systematyczny, nie dopuszczając do przepełnienia się urządzeń do gromadzenia nieczystości ciekłych, gwarantując zachowanie czystości i porządku na nieruchomości. 

Rozdział 5.
Inne wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami

§ 13. Właściciele nieruchomości w celu ograniczenia możliwości powstawania odpadów komunalnych obowiązani są do minimalizowania używania jednorazowych toreb (opakowań). 

§ 14. Podmioty prowadzące działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych obowiązane są rejestrować masę odbieranych poszczególnych rodzajów segregowanych odpadów komunalnych odbieranych od poszczególnych właścicieli nieruchomości zbierających te odpady w sposób selektywny. 

§ 15. Powstające w gospodarstwach domowych odpady zielone oraz inne odpady ulegające biodegradacji powinny być w pierwszej kolejności wykorzystywane przez mieszkańców we własnym zakresie poprzez kompostowanie w przydomowych kompostownikach w zabudowie jednorodzinnej, jeżeli nie powoduje to uciążliwości dla otoczenia i negatywnego oddziaływania na środowisko. 

§ 16. Organizacja selektywnego zbieranie odpadów komunalnych obejmuje: 

1) system odbierania „u źródła”, w którym wyselekcjonowane frakcje odpadów odbierane zostają bezpośrednio z posesji, z częstotliwością określoną niniejszym regulaminem, 

2) system „donoszenia”, w którym mieszkańcy muszą dostarczyć zebrane przez siebie frakcje odpadów do Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych. 

§ 17. W ramach selektywnego zbierania odpadów komunalnych „u źródła” mieszkańcy zobowiązani są do selektywnego zbierania frakcji odpadów wymienionych w § 3, natomiast podmiot odbierający odpady od właścicieli nieruchomości zobowiązany jest odebrać selektywnie co najmniej następujące frakcje odpadów: 

1) tworzywa sztuczne, 

2) metale- drobny złom, 

3) papier i makulaturę, 

4) szkło kolorowe i bezbarwne, 

5) odpady zmieszane. 

§ 18. 1. Punkt Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych przyjmuje nieodpłatnie frakcje odpadów komunalnych wymienione w § 3, z wyłączeniem pkt 5, pkt 6, pkt.9 i pkt. 12. 

2. Punkt Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych nie przyjmuje takich odpadów jak: 

1) materiały zawierające azbest, 

2) papy, 

3) szyby samochodowe, 

4) szkło zbrojone i hartowane, 

5) części samochodowe (zderzaki, reflektory itp.), 

6) styropian, 

7) odpady nieoznaczone, bez możliwości wiarygodnej identyfikacji (brak etykiet), 

8) odpady w opakowaniach cieknących. 

9) odpady w ilościach wskazujących na to, iż pochodzą z działalności gospodarczej – wszelkie odpady w ilościach masowych (w beczkach, workach skrzynkach np. zawierających kilkanaście opakowań tego samego odpadu), 

10) wszystkie odpady wskazujące na źródło pochodzenia inne niż z gospodarstwa domowego, 

11) odpady komunalne zmieszane, 

12) odpadów zielonych, 

13) mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, 

14) budowlanych i rozbiórkowych, 

15) odpadów zmieszanych, niezwierających odpadów wymienionych w § 3 pkt. 1-11. 

Rozdział 6.
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mające na celu ochronę 
przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem 
terenów przeznaczonych do wspólnego użytku

§ 19. 1. Utrzymywanie zwierząt domowych nie może stanowić zagrożenia lub uciążliwości dla ludzi. 

2. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe, w szczególności psy, zobowiązane są trzymać je na terenie swojej nieruchomości. 

3. Wyprowadzanie psa w miejsca publiczne jest możliwe po spełnieniu następujących warunków: 

1) właściciel lub opiekun psa zobowiązany jest do wyprowadzania psa na smyczy, a psy ras dużych i olbrzymich bądź uznanych za agresywne lub zachowujące się w sposób agresywny – na smyczy i w kagańcu oraz wyłącznie przez osoby dorosłe, 

2) zwolnienie psa ze smyczy dozwolone jest tylko wtedy, gdy pies jest w kagańcu, w miejscach mało uczęszczanych przez ludzi i tylko wtedy, gdy opiekun psa ma możliwość sprawowania bezpośredniej kontroli nad jego zachowaniem. 

4. Ust. 3 stosuje się odpowiednio do innych zwierząt domowych mogących stanowić zagrożenie dla ludzi. 

6. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe zobowiązane są do usuwania zanieczyszczeń spowodowanych przez te zwierzęta w miejscach publicznych oraz w innych miejscach przeznaczonych do wspólnego użytku. 

7. Padlinę zwierząt należy usuwać niezwłocznie, dostarczając ją do najbliżej położonego grzebowiska zwłok zwierzęcych i ich części lub najbliżej położonej spalarni zwłok zwierzęcych i ich części lub przekazać specjalistycznej firmie zajmującej się odbiorem i utylizacją padłych zwierząt. 

Rozdział 7.
Wymagania utrzymywania zwierząt gospodarskich 
na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej

§ 20. 1. Na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej zwierzęta gospodarskie mogą być utrzymywane pod warunkiem przestrzegania zasad określonych w niniejszej uchwale. 

2.   Prowadzący hodowlę zwierząt gospodarskich jest zobowiązany: 

1)       zapewnić gromadzenie i usuwanie powstających w związku z hodowlą odpadów i nieczystości w sposób zgodny z prawem, w tym z wymogami niniejszej uchwały, 

2)       nie dopuszczać do zanieczyszczenia terenu nieruchomości, 

3)       nie dopuszczać do powstawania wobec innych osób zamieszkujących na nieruchomości lub nieruchomościach sąsiednich uciążliwości takich jak: hałas, odór. 

3.   Zakazuje się utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach przeznaczonych w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego pod tereny mieszkaniowe oraz w obrębie istniejącej zabudowy budynkami wielolokalowymi. 

Rozdział 8.
Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji i terminy jej przeprowadzania

§ 21. 1. Właściciele nieruchomości obowiązani są do stałego tępienia gryzoni w obrębie swojej nieruchomości. 

2. Obowiązkową deratyzację przeprowadza się w miarę potrzeb ma terenie gminy lub jej części. 

3. W przypadku znacznego wzrostu populacji gryzoni lub na wniosek Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego zostanie podjęta przez właściciela nieruchomości deratyzacja na określonych terenach i inne działania wskazane przez Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Augustowie 

Rozdział 9.
Postanowienia końcowe

§ 21. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy 

§ 22. Traci moc uchwała Nr XX/179/06 Rady Gminy Bargłów Kościelny z dnia 06 kwietnia 2006 r. w sprawie uchwalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Bargłów Kościelny. 

§ 23. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego, z mocą obowiązywania od 01 stycznia 2013r. 

 

 

 

Przewodniczący Rady Gminy 


Jan Romanowski

 

Metryka strony

Udostępniający: ug

Wytwarzający/odpowiadający: Tomasz Grajewski

Wprowadzający: Tomasz Grajewski

Data wprowadzenia: 2013-01-22

Data modyfikacji: 2013-01-22

Opublikował: Tomasz Grajewski

Data publikacji: 2013-01-22