Uchwała Rady Nr XIII/143/05 z dnia 2005-02-18
Numer | XIII/143/05 |
---|---|
Data wydania | 2005-02-18 |
w sprawie | w sprawie przyjęcia Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych na 2005 r. |
UCHWAŁA NR XIII/143/05
RADY GMINY Bargłów KOŚCIELNY
z dnia 18 lutego 2005 r.
w sprawie przyjęcia Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych na 2005 r.
Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej ( Dz. U. Nr 64, poz. 593, Nr 99, poz. 1001) oraz art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi ( Dz. U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1231, Nr 167, poz. 1372 oraz z 2003 r. Nr 80, poz. 719, Nr 122, poz. 1143, z 2004 r. Nr 29, poz. 257, Nr 99, poz. 1001, Nr 152, poz.1597) uchwala się co następuje:
§ 1. Przyjmuje się Gminną Strategię Rozwiązywania Problemów Społecznych na rok 2005 r. stanowiącą załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady Gminy
Jan Romanowski
Załącznik do uchwały Nr XIII/143/05
Rady Gminy Bargłów Kościelny
z dnia 18 lutego 2005 r.
GMINNA STRATEGIA
Rozwiązywania problemów społecznych
NA ROK 2005
I. PROGRAM POMOCY SPOŁECZNEJ
Lp. |
Zadanie do realizacji |
Osoby odpowiedzialne za realizacje |
Termin realizacji |
Środki finansowe przeznaczone na realizacje zadania |
1. |
Sporządzanie bilansu potrzeb gminy w zakresie pomocy społecznej i świadczeń rodzinnych |
Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej ( GOPS ) |
30.09.2005 |
|
2. |
Udzielanie schronienia, posiłku, niezbędnego ubrania osobom tego pozbawionym, w tym bezdomnym |
Kierownik GOPS Pracownicy socjalni |
Cały rok |
500,00 |
3. |
Rozpatrywanie i przyznawanie oraz wypłacanie zasiłków okresowych |
Kierownik GOPS i Pracownicy socjalni oraz p.o.Gł. Księgowy |
Cały rok |
109.000,00 |
4. |
Przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych i specjalnych celowych |
Kierownik GOPS |
Cały rok |
22.000,00 |
5. |
Udzielanie zasiłku celowego na pokrycie wydatków powstałych w wyniku zdarzenia losowego |
Kierownik GOPS |
Cały rok- w miarę potrzeb |
2.000,00 |
6. |
Udzielanie zasiłku celowego na pokrycie wydatków na świadczenia zdrowotne osób bezdomnych i innych nie mających dochodu i możliwości ubezpieczenia się na podstawie przepisów o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym |
Kierownik GOPS |
Cały rok |
500,00 |
7. |
Opłacanie składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe za osobę , która zrezygnuje w związku z koniecznością sprawowani opieki nad długotrwale lub ciężko chorym członkiem rodziny oraz wspólnie zamieszkującymi matką ,ojcem lub rodzeństwem |
Kierownik GOPS |
Cały rok - w miarę potrzeb |
500,00 |
8. |
Praca socjalna |
Kierownik GOPS |
Cały rok |
|
9. |
Organizowanie i prowadzenie miejsc w placówkach opiekuńczo-wychowawczych wsparcia dziennego lub mieszkań chronionych W roku 2005 nie przewiduje się tego rodzaju potrzeb |
|||
10. |
Dożywianie dzieci w tym ,, posiłek dla potrzebujących" |
Kierownik GOPS |
Cały rok |
24.000,00 |
11. |
Sprawianie pogrzebu, w tym osobom bezdomnym |
Kierownik GOPS |
Cały rok |
4.000,00 |
12. |
Kierowanie do domu pomocy społecznej odpowiedniego typu i ponoszenie opłat za pobyt mieszkańca Gminy umieszczonego w tym domu |
Kierownik GOPS |
Cały rok |
20.000,00 |
13. |
Świadczenie usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych, w miejscu zamieszkania |
Kierownik GOPS |
Cały rok |
43.391,00 |
14. |
Utrzymanie systemu informatycznego z uwzględnieniem przekazywania sprawozdawczości w wersji elektronicznej |
Kierownik GOPS |
Cały rok - w miarę potrzeb |
3.000,00 |
15. |
Przyznawanie pomocy rzeczowej |
Kierownik GOPS |
Cały rok |
500,00 |
16. |
Zapewnienie środków na wynagrodzenie dla pracowników realizujących program oraz utrzymanie Ośrodka Pomocy Społecznej |
Kierownik GOPS |
Cały rok |
154.280,00 |
Razem |
383.671,00 |
II. PROGRAM polityki prorodzinnej
Lp. |
Zadanie do realizacji |
Osoby odpowiedzialne za realizacje |
Termin realizacji |
Środki finansowe przeznaczone na realizacje zadania |
1. |
Poradnictwo rodzinne- udzielanie informacji o instytucjach pomocowych |
Kierownik GOPS |
Cały rok |
----- |
2. |
Udzielanie doraźnej pomocy w rozwiązywaniu bieżących problemów |
Kierownik GOPS |
Cały rok |
----- |
3. |
Współpraca z instytucjami, w tym z Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie i organizacjami pozarządowymi zajmującymi się problematyką społeczno-rodziną |
Kierownik GOPS |
Cały rok |
----- |
4. |
Dofinansowanie pracownika na stanowisku sam. Referenta prowadzącego świadczenia rodzinne wraz z kosztami obsługi |
Kierownik GOPS oraz sam. referent |
Cały rok |
15.122,00 |
Razem |
15.122,00 |
III. PROGRAM ochrony zdrowia
Lp. |
Zadanie do realizacji |
Osoby odpowiedzialne za realizacje |
Termin realizacji |
Środki finansowe przeznaczone na realizacje zadania |
1. |
Zapewnienie prowadzenia podstawowej opieki zdrowotnej nad mieszkańcami Gminy poprzez wynajm lokali Ośrodków Zdrowia w Bargłowie Kościelnym i Prusce wraz ze sprzętem medycznym i urządzeniami niepublicznemu zakładowi opieki zdrowotnej sprawującemu opiekę w zakresie "poz" |
Wójt Gminy |
Cały rok |
----- |
iv. Program profilaktki i rozwiązywania
problemów alkoholowych
Lp. |
Zadanie do realizacji |
Osoby odpowiedzialne za realizacje |
Termin realizacji |
Środki finansowe przeznaczone na realizacje zadania w zł. |
I. |
Zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu: |
|||
1. |
Dofinansowanie szkoleń i kursów specjalistycznych w zakresie pracy z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi oraz rozwijania umiejętności prowadzenia zajęć profilaktycznych |
Pełnomocnik ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Urząd Gminy |
Cały rok |
1.000,00 |
2. |
Finansowanie dojazdów osób uzależnionych na terapię. |
Urząd Gminy, Pełnomocnik ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych |
Cały rok |
500,00 |
3. |
Umawianie osób zagrożonych chorobą alkoholową na rozmowy z członkami Gminnej Komisji Profilaktyki i RPA w celu motywowania do podjęcia leczenia. |
Pełnomocnik ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, członkowie Komisji Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych |
Cały rok |
|
4. |
Kierowanie osób zagrożonych chorobą alkoholową na dobrowolne lub przymusowe leczenie. |
Pełnomocnik oraz członkowie Gminnej Komisji Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych |
Cały rok |
|
5. |
Zakup i dystrybucja materiałów informacyjno-edukacyjnych dla klientów punktu oraz instytucji i organizacji współpracujących z punktem. |
Agnieszka Ejzel - członek Komisji |
Cały rok |
900,00 |
II. |
Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe pomocy społecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie. |
|||
1. |
Sfinansowanie kolonii terapeutycznych dla dzieci z rodzin alkoholików. |
Agnieszka Ejzel |
lipiec- sierpień |
4.000,00 |
2. |
Dofinansowywanie wycieczek szkolnych z programem profilaktycznym(do 50% koszt.) |
Dyrektorzy szkół |
Cały rok |
3.200,00 |
3. |
Zorganizowanie i prowadzenie zajęć wyrównawczych i kół zainteresowań dla dzieci mających trudności w nauce i pochodzących z rodzin patologicznych (po 4 godziny tygodniowo w SP i Gimnazjum w Bargłowie, oraz po 1 godzinie tygodniowo w SP w Tajnie Starym, Kroszewie i Łabętniku). |
Dyrektorzy szkół |
w miarę potrzeb |
7.000,00 |
4. |
Udzielanie pomocy materialnej, psychologicznej i prawnej rodzicom i dzieciom z rodzin patologicznych. |
Pełnomocnik, Gminna Komisja Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych |
Cały rok |
3.078,00 |
5. |
Wspieranie działalności specjalistycznych poradni, prowadzących grupy wsparcia oraz terapeutyczne dla członków rodzin osób uzależnionych oraz telefon zaufania. |
GOPS, Pełnomocnik ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych |
Cały rok |
500,00 |
6. |
Finansowanie kosztów utrzymania punktu konsultacyjnego |
Pełnomocnik ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych Urząd Gminy |
Cały rok |
400,00 |
III. Prowadzenie działalności profilaktycznej, informacyjnej i edukacyjnej, w szczególności dla dzieci i młodzieży. |
||||
1. |
Udział w kampanii ogólnopolskiej "Zachowaj trzeźwy umysł". |
Dyrektorzy szkół, A. Ejzel, |
Cały rok |
1.220,00 |
2. |
Zorganizowanie konkursu plastycznego dla uczni Gimnazjum i Szkół Podstawowych pt. " Mój sposób na życie" |
K.Karpińska - członek Komisji Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych |
Listopad |
500,00 |
3. |
Zakup materiałów o tematyce alkoholowej dla szkół, Ośrodka Zdrowia, GOPS, Policji. |
Agnieszka Ejzel |
Cały rok |
500,00 |
4. |
Udostępnienie siłowni i sali gimnastycznej w Zespole Szkół w Bargłowie oraz prowadzenie zajęć dla młodzieży pozaszkolnej |
Dyrektor Zespołu Szkół w Bargłowie Kość. |
Cały rok |
6.000,00 |
5. |
Zorganizowanie festynu o charakterze profilaktycznym, ukazującym sposoby wspólnej zabawy bez środków odurzających i sposoby kulturalnego spędzania czasu. |
Nauczyciele, rodzice Zespołu Szkół w Bargłowie Kość. |
kwiecień- maj |
2.000,00 |
6. |
Organizowanie innych imprez profilaktycznych o charakterze rozrywkowym sportowym - zorganizowanie Rajdu Pieszych promującego zdrowy styl życia pt" Wolni od nałogów" |
Dyrektorzy szkół, nauczyciele |
Cały rok |
2.200,00 |
K. Karpińska A.Ejzel |
Lipiec -sierpień |
|||
7. |
Zakupienie nagród dla uczniów biorących udział w konkursach dotyczących zagrożeń społecznych. |
Pełnomocnik ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych |
Cały rok |
1.500,00 |
8. |
Prowadzenie szkoleń dla rodziców dot. umiejętności rozmowy z dzieckiem i służenia mu pomocą w problemach związanych z alkoholem |
Przygotowani członkowie komisji |
w miarę potrzeb |
|
9. |
Doposażenie szkół w sprzęt sportowy celem stworzenia warunków do spotkań po zajęciach dydaktycznych oraz w dni wolne od zajęć lekcyjnych. |
Dyrektorzy szkół |
kwiecień |
6.500,00 |
10. |
Współudział w ogólnopolskich kampaniach dot. profilaktyki antyalkoholowej. |
A. Ejzel K. Karpińska |
Cały rok |
|
11. |
Zakup książek o tematyce profilaktycznej do Gminnej Biblioteki Publicznej. |
J. Kamińska - członek Komisji |
1.500,00 |
|
IV. Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych: |
||||
1. |
Finansowanie kosztów utrzymania lokalu na potrzeby Komisji Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. |
Komisja Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych |
Cały rok |
900,00 |
2. |
Wspieranie finansowo działalności Poradni Zdrowia Psychicznego i Terapii Uzależnień w Augustowie. |
Urząd Gminy |
Cały rok |
10.000,00 |
3. |
Finansowanie kosztów pobytu osób nietrzeźwych w Izbie Wytrzeźwień w Suwałkach |
Urząd Gminy |
Cały rok |
2.680,00 |
V. Podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w art. 13 i 15 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciw -działaniu alkoholizmowi oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego: |
||||
1. |
Występowanie z wnioskami o cofnięcie zezwoleń lub zastosowanie przepisów karnych, wynikających z ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi w sytuacji stwierdzenia naruszeń przepisów tej ustawy. |
Komisja Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych |
Cały rok |
|
2. |
Występowanie w charakterze oskarżyciela publicznego |
Wójt Gminy |
Cały rok |
|
VI. Zasady wynagradzania członków Komisji Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych: |
||||
1. |
Członkowie Komisji otrzymują wynagrodzenie za udokumentowaną realizację zadań ujętych w programie zgodnie z podziałem zadań na poszczególnych członków komisji. |
Pełnomocnik ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych |
Cały rok |
4.000,00 |
2. |
Wynagrodzenie płatne będzie po wykonaniu zadania w terminie 7 dni od dnia wystawienia rachunku. |
|||
VII. Wspieranie zatrudnienia socjalnego poprzez organizowanie i finansowanie centrów integracji społecznej |
||||
1. |
W roku 2005 nie przewiduje się organizacji centrum integracji w gminie |
|||
Razem |
60.078,00 |
v. Program Budownictwa socjalnego
Lp. |
Zadanie do realizacji |
Osoby odpowiedzialne za realizacje |
Termin realizacji |
Środki finansowe przeznaczone na realizacje zadania |
1. |
Utrzymanie dotychczasowych lokali socjalnych w miejscowości: 1)Pruska 60- jedno mieszkanie o powierzchni 61,0 m2, oraz jedno mieszkanie o powierzchni 25,0 m2, 2)Brzozówka 57- jedno mieszkanie o powierzchni 64,5 m2, oraz jedno mieszkanie o powierzchni 13,0 m2 |
Inspektor ds. budownictwa, drogownictwa i gospodarki komunalnej |
Cały rok |
|
2. |
Przeznaczenie budynku po szkole podstawowej w Kamionce Starej na cztery mieszkania socjalne |
Inspektor ds. budownictwa, drogownictwa i gospodarki komunalnej |
Cały rok |
3.000 ,00 |
3. |
Przeznaczenie wolnej powierzchni w budynku w miejscowości Tobyłka na lokal socjalny |
Inspektor ds. budownictwa, drogownictwa i gospodarki komunalnej |
Cały rok |
2.000,00 |
4 |
Przeznaczenie wolnej powierzchni w budynku w miejscowości Pruska na lokal socjalny. |
Inspektor ds. budownictwa, drogownictwa i gospodarki komunalnej |
Cały rok |
2.000,00 |
Razem |
7.000,00 |
Przewodniczący Rady Gminy
Jan Romanowski
Metryka strony