Uchwała Rady Nr VII/58/07 z dnia 2007-12-28
Numer | VII/58/07 |
---|---|
Data wydania | 2007-12-28 |
w sprawie | przyjęcia „Gminnego Systemu Profilaktyki i Opieki nad Dzieckiem i Rodziną na lata 2008-2012” |
UCHWAŁA NR VII/58/07
RADY GMINY Bargłów Kościelny
z dnia 28 grudnia 2007 r.
w sprawie przyjęcia „Gminnego Systemu Profilaktyki i Opieki nad Dzieckiem i Rodziną na lata 2008-
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz.1271, Nr 214, poz.1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162 poz.1568, z 2004 r., Nr 102 poz.1055, Nr 116 poz. 1203, Nr.167, poz.1759, z 2005r, Nr.172, poz.1441, Nr.175, poz. 1457, z 2006r, Nr.17, poz. 128, Nr.181, poz.1337, z 2007r Nr.48, poz. 327, Nr. 138, poz. 974 i Nr.173, poz.1218) oraz art. 17 ust.1 pkt. 13 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593, Nr 99, poz. 1001, Nr. 273, poz. 2703, z 2005r, Nr. 64, poz. 565, Nr. 94, poz. 788, Nr.179, poz. 1487, Nr. 180, poz. 1493, z 2006r, Nr. 144, poz. 1043, Nr. 186, poz. 1380, Nr. 249, poz. 1831, Nr. 251, poz. 1844, z 2007, Nr. 35, poz. 219, Nr.36, poz. 226, Nr. 48, poz. 320, Nr. 120, poz. 818 ) uchwala się, co następuje :
§ 1. Przyjmuje się „Gminny System Profilaktyki i Opieki nad Dzieckiem i Rodziną na lata 2008-
§ 2. Traci moc Uchwała Nr V/36/07 Rady Gminy Bargłów Kościelny z dnia 20 lipca 2007 roku w sprawie przyjęcia Gminnego programu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną na lata 2007 -2012
§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy .
§ 4. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady Gminy
Jan Romanowski
Załącznik do uchwały Nr VII/58/07
Rady Gminy Bargłów Kościelny
z dnia 28 grudnia 2007r.
GMINNY SYSTEM PROFILAKTYKI
I OPIEKI NAD DZIECKIEM I RODZINĄ
I. Wstęp
Rozwiązywanie problemów społecznych w rodzinie polega na jej wsparciu w odbudowywaniu prawidłowych relacji w rodzinie oraz we właściwym wypełnianiu ról społecznych przez jej członków. Wsparcie rodziny powinno być w miarę możliwości wczesne i mieć charakter profilaktyczny, ochronny.
Priorytetem wspierania rodziny jest zapewnienie odpowiednich warunków rozwoju dzieci, młodzieży oraz kształtowanie norm związanych z ich wychowaniem.
Rodzina, w pierwszej kolejności, powinna mieć możliwość samodzielnego zmierzenia się ze swymi problemami, co pozwala zwiększyć jej szansę na prawidłowe funkcjonowanie w środowisku oraz stymuluje aktywność własną, wyzwala potencjał i pozwala na uczenie się nowych umiejętności.
Pomoc powinna w miarę możliwości doprowadzić do życiowego usamodzielnienia osób i rodzin poprzez przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych przy wykorzystaniu własnych zasobów oraz zasobów środowiska. Osoby i rodziny korzystające z pomocy społecznej są obowiązane do współudziału w rozwiązywaniu ich trudnej sytuacji życiowej.
Pomoc powinna być nakierowana na wykorzystanie zasobów własnych rodziny, na wsparcie osoby w rodzinie, w środowisku lokalnym przy wykorzystaniu grup samopomocowych, Kościołów, organizacji pozarządowych.
Wsparcie instytucjonalne następuje w sytuacji, gdy osoba, jej otoczenie, rodzina, środowisko lokalne, staje przed problemami, których samodzielnie nie potrafi rozwiązać. Pomoc powinna służyć odbudowie i podtrzymaniu umiejętności uczestniczenia w życiu społeczności lokalnej i pełnieniu ról społecznych.
Zadanie to winno być realizowane przede wszystkim przez :
§ Wzmocnienie i wyzwalanie zasobów tkwiących w rodzinach;
§ Wspieranie rodziców w ich funkcjach opiekuńczo – wychowawczych;
§ Poprawę bezpieczeństwa socjalnego rodzin;
§ Poprawę jakości życia rodzin zagrożonych ubóstwem i innymi problemami społecznymi;
§ Zapewnienie równego i sprawiedliwego dostępu do socjalnej, oświatowej i kulturalnej infrastruktury Gminy.
II. ZASADY OGÓLNE SYSTEMU PROFILAKTYKI I OPIEKI NAD DZIECKIEM I RODZINĄ
§ Podmiotowość rodziny, ochrona praw rodziny i dziecka;
§ Pierwszeństwo prawa dziecka do życia w zdrowej rodzinie;
§ Kompleksowość działań podmiotów publicznych
i niepublicznych w działaniach na rzecz rodzin;
§ Pierwszeństwo dziecka do ochrony i praw – zwłaszcza
niepełnosprawnego oraz zagrożonego ubóstwem,
deprawacją, degradacją i marginalizacją społeczną;
§ Edukacja podstawowym warunkiem rozwoju jednostkowego i
zbiorowego – priorytet dla rozwoju indywidualnego potencjału i
zdolności każdego dziecka;
§ Preferowanie i promocja rozwiązań systemowych w pracy z dziećmi
i młodzieżą, opartych na elastyczności, kompleksowości,
efektywności, ciągłości i różnorodności form działania;
§ Wspieranie rodziny w realizacji jej funkcji wychowawczych,
opiekuńczych i socjalnych.
III. CELE OGÓLNE
§ Poprawa jakości życia, zapewnienie bezpieczeństwa socjalnego
rodzin;
§ Przeciwdziałanie stanom grożącym degradacją społeczną,
bezradnością społeczną;
§ Kompensowanie deficytów zdrowotnych, edukacyjnych,
wychowawczych, społecznych i materialnych rodzin i dzieci;
§ Promowanie zdrowego stylu życia;
§ Integracja podmiotów stanowiących bezpośrednie otoczenie
wychowawcze dziecka oraz prewencja, redukcja, likwidacja
czynników dezorganizujących środowisko wychowawcze dzieci i
młodzieży;
§ Rozwijanie środowiska społecznego sprzyjającego wyzwalaniu
potencjału intelektualnego, twórczego, organizacyjnego i
społecznego ludzi młodych;
§ Ochrona dzieci i młodzieży przed porzuceniem, zaniedbaniem,
przemocą, uzależnieniami, deprawacją oraz przestępczością.
IV. PRIORYTETY GMINNEGO SYSTEMU PROFILAKTYKI
I OPIEKI NAD DZIECKIEM I RODZINĄ
§ Eliminowanie czynników sprzyjających wykluczeniu rodzin;
§ Rozwój programów ochrony zdrowia dzieci i młodzieży ;
§ Tworzenie infrastruktury instytucjonalno – organizacyjnej i
finansowej wspomagającej programy integracji
międzypokoleniowej, włączenie w życie społeczności dzieci i
młodzieży niepełnosprawnej oraz ludzi młodych z deficytami
edukacyjno-wychowawczymi i nieprzystosowanych społecznie;
§ Tworzenie zintegrowanych programów przeciwdziałania przemocy,
deprawacji i przestępczości młodego pokolenia.
V.PROGRAM GMINNEGO SYSTEMU PROFILAKTYKI I OPIEKI NAD DZIECKIEM I RODZINĄ
FUNKCJONOWANIE RODZINY
1. Cel operacyjny:
Wzmacnianie potencjału rozwojowego rodziny
Zadania :
§ Opracowanie raportu na temat warunków życia rodzin oraz dzieci i młodzieży
§ Inicjowanie programów służących rozwojowi młodego pokolenia i rodziny, wzmocnieniu czynników zapobiegających dezorganizacji życia rodzinnego;
§ Rozbudowa zaplecza usługowego wspierającego rodzinę w wypełnianiu jej funkcji i zadań;
§ Rozwijanie lokalnej infrastruktury informacyjnej, edukacyjnej, terapeutycznej wspomagającej rodzinę w rozumieniu i rozwiązywaniu problemów społecznych;
§ Konsolidacja podmiotów działających w społeczności lokalnej na rzecz rozwoju i funkcjonowania rodziny oraz młodego pokolenia.
2. Cel operacyjny:
Wspieranie rodziców w ich funkcjach opiekuńczo –
wychowawczych.
Zadania :
§ Organizowanie na terenie placówek oświatowych zajęć informacyjno-warsztatowych rozbudowujących wiedzę rodziców na temat rozwoju dzieci i młodzieży;
§ Włączenie rodziców w proces dydaktyczno – wychowawczy dzieci;
§ Rozwijanie form opieki krótkoterminowej;
§ Rozwijanie systemu wsparcia dla rodzin w kryzysie;
§ Budowanie systemu wsparcia i edukacji dla rodzin zagrożonych uzależnieniami i przemocą;
§ Tworzenie poradnictwa i edukacji dla rodziców w rozpoznawaniu zagrożeń i uzależnień dzieci i młodzieży;
SYTUACJA MATERIALNA RODZINY
1. Cel operacyjny :
Poprawa standardu i jakości życia rodzin
Zadania:
§ Diagnoza i monitoring warunków i jakości życia rodziny;
§ Rozbudowa zintegrowanego systemu chroniącego rodzinę przed utratą bezpieczeństwa socjalnego (wsparcie dla rodzin w szczególności z osobami długotrwale bezrobotnymi);
§ Rozwój zintegrowanego systemu wsparcia dla rodzin z niepełnosprawnymi członkami rodziny lub mieszkającymi z osobami starszymi.
2. Cel operacyjny :
Wspieranie rodzin zagrożonych ubóstwem
Zadania:
§ Dostarczanie usług i świadczeń pomocy społecznej rodzinom żyjącym w trudnych warunkach materialnych;
§ Zapewnienie dzieciom i młodzieży z rodzin ubogich posiłków w szkole, wyposażenia w podręczniki i przybory szkolne, wypoczynku w czasie ferii letnich i zimowych.
EDUKACJA
1. Cel operacyjny:
Wzbogacenie standardowej oferty dydaktycznej
Zadania:
§ Włączanie w proces dydaktyczny programów otwierających świadomość młodego pokolenia na problemy osób starszych i ludzi niepełnosprawnych oraz zagrożenia cywilizacyjne i zachowania prowadzące do utraty bezpieczeństwa fizycznego, zdrowotnego i socjalnego;
§ Wspieranie zajęć służących budowaniu postaw sprzyjających rozwijaniu umiejętności społecznych oraz przedsiębiorczości młodego pokolenia;
§ Szkoła jako placówka służąca wszechstronnemu rozwojowi indywidualnemu oraz angażująca i przygotowująca uczniów do rozwiązywania problemów jednostki, rodziny i społeczności.
2. Cel operacyjny:
Promocja i wspieranie uczniów uzdolnionych
Zadania:
§ Wypracowanie procedury efektywnej selekcji, wyróżniania, nagradzania i monitoringu rozwoju młodzieży uzdolnionej.
WYCHOWANIE
1. Cel operacyjny:
Wsparcie systemu norm i wartości społecznych
gwarantujących prawidłowy przebieg procesu wychowania.
Zadania :
§ Kontynuowanie, wzbogacenie istniejących programów profilaktycznych i edukacyjnych wspierających wychowanie dzieci i młodzieży;
§ Inicjowanie programów wyłaniania liderów młodzieżowych w różnych sferach życia publicznego;
§ Wspieranie idei wolontariatu oraz innych form aktywności sprzyjających uwrażliwieniu młodzieży na potrzeby innych ludzi i budowaniu postaw prospołecznych oraz podejmowaniu działań na rzecz środowiska lokalnego i szerszych zbiorowości;
§ Inicjowanie programów informujących o źródłach zagrożeń cywilizacyjnych i kulturowych, metodach i technikach budowania odporności na manipulację medialną, grupową, ekonomiczną, sposobach prewencji i radzenia sobie w sytuacjach trudnych.
2. Cel operacyjny :
Kompensacja deficytów wychowawczych
Zadania:
§ Oferowanie warsztatów psychologicznych dla dzieci i młodzieży oraz rodziców z zakresu komunikacji międzyludzkiej, rozwiązywania problemów, radzenia sobie ze stresem;
§ Wspieranie rodzin dysfunkcyjnych, grup samopomocowych i organizacji pozarządowych działających na rzecz dzieci ze szczególnymi potrzebami rozwojowymi
3. Cel operacyjny;
Ochrona dzieci i młodzieży przed nieprzystosowaniem
społecznym, marginalizacją i społecznym wykluczeniem
Zadania:
§ Wprowadzenie do programów dydaktycznych zajęć profilaktyczno – edukacyjno - wychowawczych z zakresu dewiacji i patologii społecznej ze szczególnym uwzględnieniem profilaktyki uzależnień;
§ Inicjowanie programów prowadzących do redukcji czynników sprzyjających marginalizacji młodzieży społecznie nieprzystosowanej
SPORT, REKREACJA I WYPOCZYNEK
1. Cel operacyjny:
Rozbudowa warunków służących aktywności sportowej i
rekreacyjnej młodego pokolenia oraz uczestnictwo dzieci i
młodzieży w zajęciach sportowo- rekreacyjnych.
Zadania:
§ Współpraca z klubami sportowymi,
§ Wspieranie plenerowych imprez sportowych, rekreacyjnych dla dzieci i młodzieży,
§ Wyrównywanie dysproporcji w dostępie dzieci i młodzieży do oferty sportowej, rekreacyjnej, turystycznej,
§ Wspieranie stałych zajęć rekreacyjnych i sportowo-rehabilitacyjnych dla osób niepełnosprawnych,
§ Wykorzystanie gminnej bazy sportowej na cele rekreacyjne i aktywność ruchową dzieci i młodzieży,
2. Cel operacyjny:
Promocja form spędzania czasu wolnego przez dzieci i młodzież
Zadania:
§ Realizacja projektów służących zdrowemu stylowi życia, przeciwdziałanie uzależnieniom i biernym formom spędzania czasu wolnego
§ Poszerzenie oferty zajęć pozalekcyjnych;
§ W okresie wakacyjnym zagospodarowanie czasu wolnego dzieciom i młodzieży.
ZDROWIE I SPRAWNOŚĆ
1. Cel operacyjny:
Kompensowanie deficytów zdrowotnych, promocja zdrowia
Zadania:
§ Wspieranie cyklicznych badań stanu zdrowia i sprawności młodego pokolenia
§ Realizacja ochrony zdrowia z zakresu zdrowia publicznego (higiena, szczepienia ochronne itp.)
§ Realizacja programów profilaktycznych i prozdrowotnych w szkole – wady postawy, wzroku, uzależnień i prawidłowego żywienia;
§ Realizacja programów propagujących zasady bezpiecznego zachowania na drodze , ulicy, w domu, w czasie zabawy, na wakacjach, w kontaktach z innymi ludźmi.
2. Cel operacyjny;
Uzupełnienie opieki zdrowotnej nad dzieckiem
niepełnosprawnym
Zadania;
§ Prowadzenie cyklicznych pomiarów zasięgu i rodzajów niepełnosprawności wśród dzieci i młodzieży, ich kondycji socjalno-zdrowotnej oraz badań dostępności świadczeń i usług rehabilitacyjnych;
§ Opracowanie gminnej bazy danych dzieci niepełnosprawnych;
§ Wspieranie programów rehabilitacyjnych przygotowujących młodzież niepełnosprawną do samodzielnego i niezależnego życia
§ Prowadzenie szkoleń dla rodziców na temat opieki, pielęgnacji i rehabilitacji dzieci i młodzieży niepełnosprawnej;
§ Wspieranie rodzin z dziećmi niepełnosprawnymi oraz grup samopomocowych działających na rzecz dzieci ze szczególnymi potrzebami rozwojowymi
§ Wspieranie działań umożliwiających przystosowanie dzieci zdrowych do codziennego funkcjonowania z niepełnosprawnością rówieśnika.
BEZPIECZEŃSTWO – PATOLOGIE
1. Cel operacyjny:
Zwiększenie poczucia bezpieczeństwa i społecznej pewności
siebie dzieci i młodzieży.
Zadania:
§ Wspieranie działań ograniczających zagrożenia cywilizacyjne i radzenia sobie w trudnych sytuacjach, uczących odporności na manipulację medialną, grupową, ekonomiczną,
§ Promocja programów profilaktyczno-edukacyjnych realizowanych z policją;
2. Cel operacyjny:
Profilaktyka uzależnień.
Zadania;
§ Promocja programów edukacyjnych, profilaktycznych i terapeutycznych związanych z uzależnieniem, adresowanych do dzieci i młodzieży (nikotyna, alkohol, narkotyki)
§ Cykliczne szkolenia dla nauczycieli związane z uzależnieniami
§ Kontrola zakazu dystrybucji papierosów, alkoholu dzieciom i młodzieży;
§ Ochrona dzieci przed uzależnieniami.
3. Cel operacyjny:
Przeciwdziałanie przemocy w rodzinie
Zadania:
§ Diagnoza skali zjawiska przemocy w rodzinie, w szczególności wobec dzieci i młodzieży,
§ Realizacja programu przeciwdziałania przemocy w środowisku lokalnym.
§ Promocja działalności programu NIEBIESKA LINIA .
4. Cel operacyjny:
Profilaktyka przestępczości dziecięcej i młodzieżowej.
Zadania:
§ Szkolenie nauczycieli, wychowawców w kwestiach związanych z wczesnym rozpoznaniem patologii wśród młodzieży oraz sposobami zapobiegania przestępczości,
§ Wspieranie działań integrujących i aktywizujących społeczność lokalną w celu przeciwdziałania patologii wśród młodzieży i dzieci.
Realizatorzy i partnerzy w realizacji systemu
§ Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej,
§ Punkt Konsultacyjny,
§ Pełnomocnik ds. P i RPA,
§ Szkoły,
§ Pow.Centrum Pomocy Rodzinie
§ Ośrodki Zdrowia,
§ Policja,
§ Gminna Biblioteka Publiczna,
§ Kościół,
§ Stowarzyszenia i Ośrodki Pozarządowe,
§ Poradnie Pedagogiczno-Psychologiczne.
Metryka strony