Uchwała Rady Nr XVI/111/09 z dnia 2009-03-29
Numer | XVI/111/09 |
---|---|
Data wydania | 2009-03-29 |
w sprawie | przyjęcia „Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych na lata 2008-2012 ” |
w sprawie przyjęcia „Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych na lata 2008-2012 ”.
Na podstawie art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz.1271, Nr 214, poz.1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162 poz.1568, z 2004 r., Nr 102 poz.1055, Nr 116 poz. 1203, z 2005r, Nr.172, poz.1441, Nr.175, poz. 1457, z 2006r, Nr.17, poz. 128, Nr.181, poz.1337, z 2007r Nr.48, poz. 327, Nr. 138, poz. 974 i Nr.173, poz.1218, z 2008 r. Nr 180, poz.1111, Nr 223, poz. 1458) oraz art. 17 ust.1 pkt. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2008 r. Nr 115, poz. 728, Nr 171, poz. 1056, z 2009 r. Nr 216, poz. 1367, Nr 223, poz. 1458, z 2009r. Nr 6, poz. 33 ) i art. 4¹ ust. 2 ustawy z dnia z dnia 26 października 1982 r.o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tj.Dz.U z 2007r, Nr. 70, poz. 473 , Nr. 115, poz. 793 i Nr.176, poz. 1238, z 2009 r. Nr 18, poz. 97) uchwala się, co następuje:
§ 1. Przyjmuje się„Gminną Strategię Rozwiązywania Problemów Społecznych na lata 2008-2012 ” stanowiącą załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Traci moc uchwała Nr VIII/70/08 Rady Gminy Bargłów Kościelny z dnia 31 marca 2008 r w sprawie przyjęcia „Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych na lata 2008-2012”.
§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Bargłów Kościelny .
Jan Romanowski
Gminna Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych na lata 2008-2012 ”
Dział III. Określenie Celu Strategicznego
Dział VI. Plan finansowy Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych na lata 2008-2012
Dział VII. Przebieg realizacji zadań
Dział VIII. Monitoring i ewaluacja Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych
Celem głównym w sferze działań socjalnych jest stworzenie warunków umożliwiających jednostkom i rodzinom dostęp do wsparcia społecznego, edukacyjnego, zdrowotnego i zasobów społecznych pozwalający na osiągnięcie stanu samodzielnego funkcjonowania. Elementem strategii jest współdziałanie a nie zastępowanie działań poszczególnych ludzi i grup w celu budowy społeczeństwa zaradnego, wykształconego i solidarnego.
Zjawisko ubóstwa i niedostatku materialnego rodzin, problemy z uzależnieniem od alkoholu lub
narkotyków, połączone z przewlekłością chorób oraz bezradnością osób samotnych, starszych i
niepełnosprawnych zmuszają społeczność lokalną do inicjowania i realizacji działań zmniejszających ich natężenie.
Współcześnie nadal występują różnego rodzaju kryzysy społeczne związane z bezrobociem
i pogorszeniem warunków bytu ludności. Bezrobotni często stają się świadczeniobiorcami pomocy społecznej narażonymi na społeczną marginalizację. Zadaniem Gminy jest udzielanie wsparcia osobom i rodzinom umożliwiającego ich samodzielną egzystencję oraz zapewniającego realizację ról społecznych i możliwości rozwoju. Skuteczność działań Gminy w tym względzie jest uwarunkowana kompleksowym podejściem do problemów społecznych i wprowadzeniem systemowych rozwiązań.
Współczesne rodziny w pogoni za materialnym dobrem, nadwyrężyły „kręgosłup moralny”. Rodzina jako podstawowa komórka społeczności niestety nie stanowi wartości samej w sobie. Chorobą cywilizacyjną jest rzucanie odpowiedzialności na innych (np. : szkołe, gminię, policję, media) , wygodnictow i brak oddolnych inicjatyw społecznych.
Impulsem skłaniającym do opracowania niniejszej strategii były wymogi formalne, a także konieczność opracowania spójnego systemu rozwiązywania problemów występujących w szeroko rozumianej sferze życia społecznego. Realizacja strategii przewidziana jest na lata 2008 – 2012. Jest to czas niezbędny do pełnej realizacji zaplanowanych celów.
Do prac nad Strategią Rozwiązywania Problemów Społecznych przystąpiono na mocy Zarządzenia Wójta Gminy Bargłów Kościelny Nr 76/08 z dnia 10 marca 2008 roku, którym powołano Zespół do opracowania projektu Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych w Gminie Bargłów Kościelny. Opracowanie dokumentu poprzedziły spotkania z przedstawicielami środowisk i grup społecznych oraz organizacji i instytucji z terenu gminy Bargłów Kościelny.
II. Diagnoza stanu istniejącego i uwarunkowań realizacyjnych
Podstawę opracowania strategii stanowiły materiały źródłowe powstałe i zgromadzone w wyniku prac Zespołu oraz materiały będące wynikiem badań ankietowych różnych środowisk i grup społecznych.
Realizacja zadań postawionych przed pomocą społeczną (zarówno na poziomie społeczności lokalnej, jak i na poziomie rodziny i jednostki), a także konieczność wypracowania niekonwencjonalnych form pomocy, wymaga profesjonalnego i systemowego diagnozowania problemów społecznych w skali gminy. Diagnoza problemów społecznych występujących na terenie gminy Bargłów Kościelny została sporządzona w oparciu o dane będące w dyspozycji Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Bargłowie Kościelnym uzyskane w toku bieżącej jego działalności jak również w oparciu o dane Urzędu Gminy, Szkół, Ośrodka Zdrowia, Policji, Kościoła , Powiatowego Urzędu Pracy.
W opracowaniu Strategii wykorzystano również informacje pochodzące z badań własnych, przeprowadzonych przez członków Zespołu, powstałe w oparciu o indywidualne rozmowy i analizę ankiet oraz innych posiadanych informacji.
Zespół ds. opracowania Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych przygotował materiały źródłowe, niezbędne dla diagnozy sytuacji społecznej w Bargłowie Kościelnym, co pozwoliło na wypracowanie kierunków strategicznych działań odniesionych do rzeczywistych problemów społeczności lokalnej i wskazanie skutecznych kierunków działań dla ich rozwiązania, a także ustalenie układu współpracy instytucjonalnej dla poszczególnych problemów społecznych.
W oparciu o diagnozę sytuacji społecznej, została opracowana strategia rozwiązywania problemów pomocy społecznej na najbliższe lata, która jest rozwinięciem działań oraz założeń programowych realizowanych w sferze pomocy społecznej w Bargłowie Kościelnym. Sukcesywnie w toku prac strategicznych następowało przeformułowanie roli i zadań Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej, a także sposobów realizacji świadczonej pomocy.
W ramach prac strategicznych dokonano przejścia od modelu pomocy, którego zasadniczą funkcją było udzielanie wsparcia materialnego, do modelu nastawionego na wzmocnienie postaw aktywnych oraz wspieranie osób i rodzin zgłaszających się z prośbą o pomoc w rozwiązywaniu problemów przede wszystkim dzięki wyspecjalizowanej pracy socjalnej.
W procesie realizacji strategii, kierunki i działania powinny być aktualizowane i dostosowane do zmieniającej się rzeczywistości i otoczenia społeczno-gospodarczego. Przyjęcie strategii stanowi proces otwierający długoterminowe planowanie polityki społecznej. Strategia jest bowiem podstawą do podejmowania długofalowych zintegrowanych działań rozwojowych w sferze społecznej oraz wdrażania rozwiązań w postaci programów lokalnych, mających na uwadze realizację celów zawartych w Strategii.
Wypracowana lista propozycji projektowych ze sfery polityki społecznej, stanowi integralną część Strategii i zawiera konkretne wskazania przedsięwzięć, mających na celu uzupełnienie kierunków strategicznych. Cele i kierunki działań są zgodne ze wskazaniami innych dokumentów o charakterze programowym z obszaru polityki społecznej
W procesie opracowania Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych istotną rolę odegrały konsultacje społeczne, mające na celu zbudowanie sprawnego modelu organizacyjnego dla realizacji celów zatrudnieniowych na obszarze gminy. Metoda aktywnego planowania zrealizowana została z udziałem przedstawicieli następujących środowisk i organizacji:
12) lokalnej przedsiębiorczości
13) instytucji rynku pracy
14) przedstawicieli grup bezrobotnych
15) przedstawicieli Samorządu Gminy Bargłów Kościelny
16) przedstawicieli organizacji społecznych ,
17) parafii z terenu Gminy Bargłów Kościelny
18) instytucji opieki zdrowotnej
W procesie planowania strategicznego istotnym elementem uspołecznienia były skierowane do mieszkańców ankiety.
Procesem ankietowania objęto 50 osób - mieszkańców gminy. Ankiety skierowano do mieszkańców za pośrednictwem GOPS, co gwarantowało dotarcie do wybranych grup docelowych.
Strategia jest zgodna ze Wojewódzką Strategią Polityki Społecznej na lata 2006-2013
1. Sytuacja demograficzna Gminy Bargłów Kościelny
1.1. Obszar i sytuacja demograficzna Gminy
Gmina Bargłów Kościelny położona jest na styku Niziny Podlaskiej i Pojezierza Mazurskiego, w środkowej części województwa podlaskiego, w powiecie augustowskim. W województwie podlaskim sąsiaduje z gminami Augustów , Goniądz. Kalinowo, Rajgród i Sztabin , co przedstawia poniższa mapka:
Rzeźba terenu charakteryzuje się dwoma typami form – wysoczyzny polodowcowej oraz obniżeń i ciągów dolin. Około 6% powierzchni Gminy zajmują wody powierzchniowe, z czego 5,8% to jeziora. Największe z nich to jezioro Dręstwo nazywane też jeziorem Dreństwo, położone w południowo – zachodniej części Gminy. Drugim co do wielkości jest jezioro Tajno. Południowa cześć Gminy to Dolina Rzeki Biebrza. Przez Gminę płynie również rzeka Netta.
Lasy Gminy Bargłów Kościelny zajmują ok. 2 626 ha, stopień lesistości wynosi
ok. 14%. Są to głównie lasy państwowe. Największy odsetek lasów występuje
w okolicach Kukowa, Solistówki i Tajenka.
Użytki rolne w gminie Bargłów Kościelny stanowią 73,5%ogółu powierzchni, dlatego podstawowym źródłem utrzymania w gminie jest rolnictwo. Przeważają gospodarstwa o areale 15 ha, których jest ok. 40%oraz o powierzchni 30 ha co stanowi 10% ogółu.
Przeważają role klasy IV a, IV b .( dane w/g. powiatowej ewidencji gruntów).
W gminie zarejestrowanych jest 101podmiotów gospodarczych z czego zdecydowana większość są to firmy zatrudniające nie więcej jak 2 pracowników.
Gmina jest usytuowana na terenach atrakcyjnych turystycznie. Dodatkowym jej walorem jest czyste środowisko naturalne i przynależność do Zielonych Płuc Polski.
Gmina Bargłów Kościelny ma powierzchnię 188 km2 i jest zamieszkiwana przez ok. 6 000 osób. Sieć osadniczą w gminie tworzy 33 miejscowości wiejskich, wchodzących w skład 30 sołectw. Największą miejscowością jest siedziba Gminy – Bargłów Kościelny, w której mieszka ponad 800 mieszkańców.
Tabela nr 1.Wykaz sołectw Gminy Bargłów Kościelny:
l.p. | Nazwa sołectwa | l.p. | Nazwa sołectwa |
1. | Bargłów Kościelny | 16. | Nowa Kamionka |
2. | Brgłów Dworny | 17. | Pieńki |
3. | Bargłowka | 18. | Popowo |
4. | Barszcze | 19 | Pomiany |
5. | Brzozówka | 20. | Pruska |
6. | Bułkowizna | 21. | Reszki |
7. | Dreństwo | 22. | Rumiejki |
8. | Górskie | 23. | Solistówka |
9. | Judziki | 24. | Stara Kamionka |
10. | Komorniki | 25. | Stare Tajno |
11. | Kroszewo | 26. | Tajenko |
12. | Kroszówka | 27. | Tajno Łanowe |
13. | Kukowo | 28. | Tajno Podjeziorne |
14. | Łabętnik | 29. | Wólka Karwowska |
15. | Nowiny Bargłowskie | 30. | Żrobki |
Mieszkańcy Gminy korzystają z usług ponad lokalnych w zakresie szkolnictwa średniego, wyspecjalizowanej ochrony zdrowia, kultury, sportu, administracji, obsługi finansowej, ubezpieczeń i innych, zlokalizowanych w mieście Augustów – siedzibie Powiatu Augustowskiego.
Jednym z podstawowych uwarunkowań rozwoju Gminy jest jej sytuacja demograficzna, w tym przekształcenia w strukturze ludności. W latach 2005 –2008 liczba mieszkańców wykazywała tendencję malejącą.
Ludność Gminy Bargłów Kościelny
Struktura | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 |
Stan ludności wg faktycznego miejsca zamieszkania ogółem stan na 31 XII | 6080 | 5976 | 5978 | 5920 |
mężczyźni stan na 31 XII | 3040 | 2993 | 2996 | 2971 |
kobiety stan na 31 XII | 3040 | 2983 | 2982 | 2949 |
W roku 2008 Gmina Bargłów Kościelny liczyła 5920 mieszkańców,
w tym: 2 971 mężczyzn i 2 949 kobiet. Gęstość zaludnienia na obszarze Gminy wyniosła ok. 31 osób na 1 km2.
Poniżej przedstawiono strukturę wiekową ludności w podziale ze względu na wiek w latach 2005 – 2008
Struktura wiekowa ludności w latach 2005-2008
Struktura ludności gminy | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | ||||
Liczba | Udział w % | Liczba | Udział w % | Liczba | Udział w % | Udział w % | Liczba | |
Liczba ludności na terenie gminy | 6 080 | 100.0% | 5 976 | 100,0 % | 5 978 | 100,0 % | 5 920 | 100% |
Ludność w wieku przedprodukcyjnym | 1 570 | 25,8% | 1.526 | 25,5 % | 1 486 | 24,86 % | 1 475 | 24,92 |
Ludność w wieku produkcyjnym | 3 459 | 56,9% | 3.465 | 57,98 % | 3 478 | 58,18 % | 3 402 | 57,47 |
Ludność w wieku poprodukcyjnym | 1 051 | 17,3% | 985 | 16,48 % | 1 014 | 16,96 % | 1043 | 17,61 |
Analizując strukturę demograficzną Gminy pod względem liczby osób
w wieku produkcyjnym i nieprodukcyjnym na każde 1000 osób w wieku produkcyjnym przypadały w Gminie średnio 716osób w wieku nieprodukcyjnym.
Wyniki analizy zmian wielkości podstawowych danych demograficznych
w Gminie oraz ocena obserwowanych zjawisk i ich konsekwencji muszą być przedmiotem stałego monitoringu, uzupełniania i poszerzania bazy danych oraz powtórnego dokonywania szacunku prognozy, w celu wychwycenia tendencji demograficznych na terenie Gminy. Jest to konieczne przede wszystkim z punktu widzenia programowania inwestycji gminnych, wielkości bazy oświatowej oraz rozwoju pozostałej infrastruktury komunalnej, technicznej i społecznej.
1.Stworzenie warunków celem umożliwienia osobom i rodzinom przezwyciężenie sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne możliwości i uprawnienia.
2.Stworzenie warunków celem podniesienia poziomu życia społeczności lokalnej , zwiększenia aktywności tej społeczności oraz jej integracji a także celem zmniejszenia przeszkód w dostępie do edukacji , sportu i rekreacji.
IV. Określenie Celów Operacyjnych :
1. Diagnozowanie przyczyn ubóstwa i czynników powodujących korzystanie z pomocy społecznej oraz obserwowanie i zapobieganie zjawisku zwiększającej się bezradności rodziców względem dzieci.
2. Wspieranie i pomoc osobom i rodzinom w tym dzieciom i młodzieży.
3. Rozszerzenie oferty działań na rzecz osób starszych .
4. Pomoc osobom niepełnosprawnym ( ze szczególnym uwzględnieniem osób z zaburzeniami psychicznymi ).
5. Doskonalenie zawodowe i kompetencyjne pracowników zatrudnionych w Ośrodku Pomocy Społecznej oraz osób zajmujących się sferą kształtowania polityki społecznej
6. Pozyskiwanie środków finansowych na realizację celów operacyjno-strategicznych.
1.1. Diagnozowanie przyczyn ubóstwa i czynników powodujących korzystanie z pomocy społecznej oraz obserwowanie i zapobieganie zjawisku zwiększającej się bezradności rodziców względem dzieci.
Z przeprowadzonej przez Ośrodek Pomocy Społecznej w Bargłowie Kościelnym diagnozy wynika, że główną przyczyną korzystania z pomocy społecznej jest :
l bezrobocie,
l niepełnosprawność,
l długotrwała choroba,
l problemy związane ze strukturą rodziny np. rodzina niepełna,
l bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych.
l alkoholizm
1.2. Podjęte działania :
1. Analiza rzeczywistych potrzeb społecznych oraz praca socjalna
2. Składanie zapotrzebowań na pomoc finansową niezbędną do zaspokojenia potrzeb.
3. Rozpoznanie głównych problemów społecznych i ich zasięgu.
4. Współpraca przy wymianie informacji między instytucjami i organizacjami współpracującymi z ośrodkiem pomocy społecznej.
5. Przystąpienie do programów podnoszących poziom integracji społecznej
· Poakcesyjny Program Wspierania Obszarów Wiejskich
· Program Operacyjny Kapitał Ludzki , działanie 7.1.1 – rozwój i upowszechnienie aktywnej integracji
1..3. Przewidywane efekty :
Rozpoznanie źródła zagrożeń życia społecznego na terenie Gminy.
Opracowanie diagnozy i wykorzystanie uzyskanych informacji w działaniach w zakresie pomocy społecznej.
Zwiększenie efektywności działań i skuteczne reagowanie ośrodka pomocy społecznej oraz organizacji i instytucji współpracujących na aktualnie występujące problemy.
Wykorzystanie w celach profilaktycznych informacji o przyczynach korzystania z pomocy społecznej.
Zwiększenie poziomu integracji społecznej poprzez oddolną inicjatywę środowisk lokalnych.
2.1. Wspieranie i pomoc osobom i rodzinom w tym dzieciom i młodzieży
Jednym z ważniejszych priorytetów polityki społecznej jest pomoc osobom i rodzinom, w tym rodzinom dysfunkcyjnym. Do zadań w tym zakresie należy przeciwdziałanie ubóstwu , bezrobociu i przede wszystkim wykluczeniu społecznemu. Pomoc ta winna umożliwiać wyprowadzenie osób i rodzin z trudnej sytuacji życiowej aby zapobiec ich marginalizacji. Służyć temu mają różnorodne formy aktywizacji zawodowej, skierowane szczególnie do zagrożonych bezrobociem. Bardzo poważny problem stanowi bezrobocie ukryte, którego liczba trudna jest do oszacowania. Zjawisko to powiększa się w wyniku przemian strukturalnych w rolnictwie. Cechą tej grupy społecznej jest relatywnie niski poziom wykształcenia i świadomości. Dlatego też duże znaczenie ma ułatwienie dostępu do szkoleń w celu podniesienia ich kwalifikacji i kompetencji. Osoby długotrwale bezrobotne powinny być zatrudniane w ramach robót publicznych, interwencyjnych oraz prac społecznie użytecznych. W ten sposób udzielona im zostanie pomóc w znalezieniu się na rynku pracy.
Ważnym elementem pomocy osobom i rodzinom jest zapobieganie marginalizacji oraz pauperyzacji społeczeństwa. Umiejętność organizowania wolnego czasu oraz pokazywanie tzw. „Dobrych Praktyk ” minimalizuje odsetek rodzin dysfunkcyjnych.
Ważnym aspektem prawidłowego funkcjonowania rodziny jest zapewnienia bezpieczeństwa w miejscu pracy i zamieszkania. Gospodarstwa rolne to nie tylko miejsce pracy, to również siedlisko jak i plac zabaw dla dzieci. Należy kłaść nacisk na php w gospodarwstwach rolnych . W miarę możliwości finansowych organizować przeszkalanie rolników.
Szczęśliwa rodzina – to zdrowa rodzina. Bardzo ważnym elementem zachęcanie do zdrowego stylu życia oraz profilaktyka (poprzez badania profilaktyczne). W miarę posiadanych środków należy wspierać jak również dofinansowywać badania profilaktyczne oraz szczepienia ochronne.
W wyniku konsultacji społecznych zgłoszono zapotrzebowanie na stworzenie punktu porady prawnej dla mieszkańców Gminy.
2.2. Podjęte działania :
Pobudzanie własnej aktywności , rodziny oraz osób korzystających z pomocy przy rozwiązywaniu problemów życiowych.
Prowadzenie wszechstronnej pracy z rodziną i wykorzystywanie różnorodnych metod
i technik, w tym kontraktu socjalnego.
Udostępnianie osobom i rodzinom bezpłatnego poradnictwa specjalistycznego.
Rozpropagowanie kształcenia ustawicznego w Centrum Kształcenia na Odległość na Wsi
Umożliwienie zagospodarowania czasu wolnego osobom i rodzinom poprzez uczestnictwo
w Centrum Edukacji , Rekreacji i Sportu, Klubu Przedszkolaka, imprezach integracyjnych, festynach itp.
Współpraca z Powiatowym Urzędem Pracy w zakresie pośrednictwa pracy i doskonalenia zawodowego osób bezrobotnych.
Udzielanie pomocy osobom i rodzinom na zasadach określonych w ustawie o pomocy społecznej.
Współpraca pracowników socjalnych ze szkołami, pedagogami, wychowawcami, Policją oraz Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
Pozyskiwanie środków na pomoc osobom i rodzinom jej potrzebującym.
Uświadomienie potrzeby profilaktyki jak również zachowania bezpieczeństwa w gospodarstwie rolnym
Zaadoptowanie budynku wchodzącego w zasób mieszkaniowy Gminy na mieszkania socjalne.
2.3. Przewidywane efekty :
Zwiększenie aktywności lokalnej rodziny i osób korzystających z pomocy.
Umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężenie trudnych sytuacji życiowych.
Uzyskanie środków finansowych na udzielenie niezbędnej pomocy.
Uświadomienie konieczności organizowania alternatywnych form pomocy w stosunku do pomocy materialnej i rzeczowej tj. pomoc sąsiedzka, wolontariat.
Zwiększenie poczucia bezpieczeństwa w rodzinie
Ograniczenie liczby osób korzystających z pomocy materialnej.
3.1. Rozszerzenie oferty działań na rzecz osób starszych .
Analizując sytuację demograficzną zostały stwierdzone następujące trendy:
proces starzenia się społeczeństwa
zmniejszający przyrost naturalny
Sytuację tą obrazuje poniższa tabela:
2005 | 2006 | 2007 | 2008 | |
Liczba mieszkańców | 6 080 | 5 976 | 5 978 | 5920 |
Osoby w wieku poprodukcyjnym | 1 051 | 985 | 1 014 | 1043 |
Osoby niepełnosprawne :w tym do ukończenia 16 roku życia | 101 | 98 | 102 | 104 |
25 | 28 | 16 | 19 |
Wskutek wydłużenia czasu życia zwiększa się liczba osób wymagających opieki drugich oraz zapotrzebowanie na usługi opiekuńcze.
Osoby starsze nie nadążają za szybko idocą wszechobecną elektroniką i informatyzacją przez co są wykluczone z życia codziennego.
3.2. Podjęte działania :
Promowanie aktywnego trybu życia osób starszych poprzez wspieranie różnych form działalności i inicjatyw – współpraca z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w zakresie utworzenia „Klubu Seniora”.
Korzystanie z działalności Centrum Kształcenia na Odległość na Wsi.
Przygotowanie w wersji papierowej foleru odzwierciedlającego gminna stronę www
Rozszerzenie usług pielęgnacyjnych i opiekuńczych dla osób starszych w miejscu zamieszkania.
Wdrożenie rządowego programu „Pomoc państwa w zakresie dożywiania”.
3.3. Przewidywane efekty :
Zapewnienie komfortu psychicznego i poczucie bezpieczeństwa osobom starszym poprzez zabezpieczenie ich funkcjonowania w środowisku lokalnym.
Zagospodarowanie czasu wolnego osób starszych.
Włączenie osób starszych do życia w lokalnej społeczności.
4.1. Pomoc osobom niepełnosprawnym ( ze szczególnym uwzględnieniem osób z zaburzeniami psychicznymi ).
Osoby niepełnosprawne, w tym z zaburzeniami psychicznymi, wymagają szczególnego rodzaju wsparcia i pomocy w codziennym funkcjonowaniu. Osoby te charakteryzuje często niski poziom wykształcenia. Aby więc mogły znaleźć zatrudnienie należy je aktywizować i stworzyć tym osobom warunki do podnoszenia kwalifikacji.
4.2. Podjęte działania :
Zintegrowanie osób niepełnosprawnych ze środowiskiem i umożliwienie pełnego uczestnictwa w życiu społecznym, w tym poprzez pracę socjalną.
Doradztwo specjalistyczne i pomoc finansowa określona w ustawie o pomocy społecznej.
Pomoc, przy współpracy z Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie, w organizowaniu turnusów rehabilitacyjnych dla osób niepełnosprawnych oraz w wypożyczaniu sprzętu rehabilitacyjnego.
Przystępowanie do programów z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
4.3. Przewidywane efekty :
Usprawnienie fizyczne i psychiczne osób niepełnosprawnych.
Umożliwienie osobom niepełnosprawnym godnych warunków życia i zaspokojenia ich niezbędnych potrzeb.
Odciążenie rodzin z osobami niepełnosprawnymi oraz poprawa sytuacji materialno – bytowej.
Podniesienie kompetencji oraz standardu życia osób niepełnosprawnych ( w tym dzieci)
5.1. Doskonalenie zawodowe i kompetencyjne pracowników zatrudnionych w Ośrodku Pomocy Społecznej oraz osób zajmujących się sferą kształtowania polityki społecznej
Istotną kwestią w pomocy społecznej jest kształcenie pracowników socjalnych i poszukiwanie możliwości ich doskonalenia zawodowego. Nie mniej ważym elementem kształtowania polityki społeczej jest ciągłe podnoszenie kompetencji osób zajmujących się sferą i polityką społeczną .
Upowszechnianie etosu zawodowego pracownika socjalnego oraz uświadamianie jego roli i zadań w środowisku lokalnym.
Zwiększanie roli pracy socjalnej w działalności Ośrodka Pomocy Społecznej.
Uczestnictwo w sesjach szkoleniowych, konferencjach oraz warsztatach zajęciowych, wyjazdach studyjnych i innych formach doskonalenia osób zajmujących się sfera społeczną.
Podejmowanie nauki przez pracowników socjalnych, w tym w celu podniesienia stopnia specjalizacji.
5.3. Przewidywane efekty :
Skuteczniejsze działania pracowników socjalnych.
Wzrost liczby wyspecjalizowanych pracowników socjalnych.
Podniesienie jakości oferowanych przez Ośrodek Pomocy Społecznej usług.
Podniesienie statusu zawodowego pracownika socjalnego.
6.1 Pozyskiwanie środków finansowych na realizację celów operacyjno-strategicznych.
Na realizację zadań określonych w Strategii niezbędne są środki pieniężne. Zadaniem administracji jest dążenie do otrzymania dofinansowania także ze środków Unii Europejskiej. Dlatego też Gmina, w tym Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej, w latach 2008-2012, zamierza przystąpić do konkursów organizowanych w ramach polityki społecznej. Działania te pozwolą na wsparcie tak osób starszych i niepełnosprawnych, dzieci i młodzieży jak i rodzin. Pozyskane środki ułatwią wypełnienie zadań wynikających ze Strategii.
Gmina zamierza ponadto rozpropagowywać działania organizacji pożytku publicznego i wolontariatu.
6.2 Podjęte działania
Przystąpienie do Poakcesyjnego Programu Wsparcia Obszarów Wiejskich
Opracowywanie dokumentacji w celu przystąpienia do organizowanych konkursów.
Przystąpienie do POKL w priorytecie 7.1.1 – rozwój i upowszechnianie aktywnej integracji
Szkolenie pracowników w kierunku pozyskiwania środków i ich lepszego wykorzystania.
6.3 Przewidziane efekty
Zaangażowanie społeczności lokalnej we wszystkich przedziałach wiekowych do działania
Zwiększenie poziomu wykształcenia, kwalifikacji oraz kompetencji osób działających na rzecz przeciwdziałaniu wykluczeniu społecznemu oraz wyrównaniu dysproporcji między społecznością miejską i wiejską,
Zmniejszenie osób będących świadczenibiorcami GOPS
Przeciwdziałanie marginalizacji osób będących w ubóstwie, niedołężnych, bezrobotnych oraz społecznie nieprzystosowanych
Na terenie Gminy funkcjonują dwie placówki ochrony zdrowia, które zabezpieczają dostęp do świadczeń zdrowotnych w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej, mieszańcom Gminy, w ramach zawartych kontraktów z Narodowym Funduszem Zdrowia.
Profilaktyczną opiekę zdrowotną nad dziećmi i młodzieżą w środowisku nauczania i wychowania realizuje, na bazie szkolnych gabinetów profilaktyki zdrowotnej i pomocy przedlekarskiej, Grupowa Praktyka Lekarzy Rodzinnych GOZ Bargłów Kościelny.
W zakresie opieki w przypadku nagłych zachorowań i medycyny ratunkowej, w szczególności po godz.18, świadczenia udzielane są przez Oddział Ratownictwa SP ZOZ Augustów
Opieka nad dziećmi i młodzieżą w ramach programów edukacyjno-profilaktycznych realizowanych w placówkach oświatowych:
12) program edukacyjny dotyczący urazów kręgosłupa, wad postawy,
13) program edukacyjny „Zdrowy styl życia”,
14) program pierwszej pomocy przedmedycznej „Ratuj Życie”,
Program „ Profilaktyki i Chorób Układu Krążenia ”,
Program Profilaktyki Chorób Odtytoniowych
Działania zmierzające do zmniejszenia rozpowszechnienia palenia tytoniu poprzez:
programy edukacji antynikotynowej Instytutu Matki i Dziecka w Warszawie .
VI. PLAN FINANSOWY GMINNEJ STRATEGII PROBLEMÓW SPOŁECZNYCH NA LATA 2008-2012
1. W zakresie pomocy społecznej
Lp | Zadanie do realizacji | Przewidywane środki finansowe na realizację zadania w latach 2008-2012 | ||||
2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | ||
1. | Udzielanie świadczeń pieniężnych według potrzeb mieszkańców Gminy | 55.000 | 55.000 | 56.000 | 57.000 | 57.000 |
2. | Kierowanie do domu pomocy społecznej odpowiedniego typu i ponoszenie opłat za pobyt | 20.000 | 20.000 | 25.000 | 25.000 | 25.000 |
3. | Świadczenie usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania | 81.800 | 82.000 | 83.000 | 85.000 | 85.000 |
4. | Rozwój i upowszechnianie aktywnej integracji | 35.000 | 80.000 | 80.000 | 80.000 | 80.000 |
5. | Utrzymanie systemu informatycznego z uwzględnieniem przekazywania sprawozdawczości w wersji elektronicznej | 2.000 | 3.000 | 3.000 | 4.000 | 4.000 |
Razem | 193.800 | 240.000 | 247.000 | 251.000 | 251.000 |
2. W zakresie polityki prorodzinnej
Lp | Zadanie do realizacji | Przewidywane środki finansowe na realizację zadania w latach 2008-2012 | ||||
2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | ||
1. | Prowadzenie i utrzymanie Klubów Przedszkolaka | 136.000 | 130.000 | - | - | - |
2. | Poradnictwo rodzinne , współpraca z instytucjami oraz pomoc w rozwiązywaniu bieżących problemów | - | - | - | - | - |
Razem | 136.000 | 130.000 | - | - | - |
3. W zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych
Lp | Zadanie do realizacji | Przewidywane środki finansowe na realizację zadania w latach 2008 - 2012 | |||||
2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | |||
1. | Zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej | 3.821 | 3.900 | 4.000 | 4.000 | 4.200 | |
2. | Udzielanie rodzinom , w których występują problemy alkoholowe, pomocy społecznej i prawnej , a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie | 16 000 | 17.000 | 17.000 | 18.000 | 18.000 | |
3. | Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii , w szczególności dla dzieci i młodzieży , w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sport., a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach profilaktycznych | 25 720 | 26.000 | 26.000 | 26.500 | 27.000 | |
4. | Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych , służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych | 16 300 | 16.500 | 16.500 | 16.500 | 17.000 | |
5. | Podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w art. 131 i 15 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego | - | - | - | - | - | |
6. | Wynagradzanie członków GKPiRPA | 5 400 | 6.000 | 6.000 | 6.500 | 6.500 | |
7. | Wspieranie zatrudnienia socjalnego poprzez organizowanie i finansowanie centrów integracji społecznej | - | - | - | - | - | |
Razem | 67.421 | 69.400 | 69.500 | 71.500 | 72.700 |
4. W zakresie ochrony zdrowia
Lp | Zadanie do realizacji | Przewidywane środki finansowe na realizację zadanioa zad zadania w latach 2008-2012 | ||||
2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | ||
1. | Zapewnienie prowadzenia podstawowej opieki zdrowotnej nad mieszkańcami Gminy poprzez wynajem lokali Ośrodków Zdrowia w Bargłowie Kościelnym i Prusce wraz z sprzętem medycznym i urządzeniami niepublicznym podmiotom prowadzącym podstawową opiekę zdrowotną ludności | - | - | - | - | - |
5 W zakresie budownictwa socjalnego
Lp | Zadanie do realizacji | Przewidywane środki finansowe na realizację zadania w latach 2008-2012 | ||||
2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | ||
1. | Utrzymanie dotychczasowych lokali socjalnych w miejscowości : 1.Pruska 60 -3 mieszkania 2.Brzozówka 57 – 3 mieszkania 3.Tobyłka – 3 mieszkań 4.Kamionka Stara – 3 mieszkania | 2.000 | 2.000 | 2.500 | 2.500 | 2.500 |
2. | Modernizacja pomieszczeń socjalnych | 3.000 | 3.000 | 4.000 | 4.000 | 4.500 |
Razem | 5.000 | 5.000 | 6.500 | 6..500 | 7.000 |
6. W zakresie kultury i oświaty
Lp | Zadanie do realizacji | Przewidywane środki finansowe na realizację zadania w latach 2008-2012 | ||||
2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | ||
1. | Współpraca Gminnej Biblioteki Publicznej ze szkołami, zakup prasy, udostępnianie czytelni, organizowanie konkursów i zagospodarowanie czasu wolnego dzieciom i młodzieży | 4.600 | 4.700 | 4.800 | 4.900 | 5.000 |
2. | Zwrot kosztów dojazdu dzieci do szkół i stypendia naukowe przyznawane uczniom szkół podstawowych i gimnazjum | 32.400 | 32.800 | 33.000 | 34.000 | 35.000 |
3. | Utworzenie i utrzymanie Gminnego Centrum Edukacji, Rekreacji i Sportu | 73.000 | 146.296 | - | - | - |
Razem | 110.000 | 183.796 | 37.800 | 38.900 | 40.000 |
7. W zakresie wypełniania celów zawartych w Strategii z dodatkowo pozyskanych środków finansowych
Lp | Zadanie do realizacji | Przewidywane środki finansowe, dodatkowo pozyskane, na realizację zadań w latach 2008-2012 | ||||
2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | ||
1. | Zadania określone w Strategii | 145. 000 | 145. 000 | - | - | - |
Razem | 145. 000 | 145. 000 | - | - | - |
VII. Przebieg realizacji zadań
Zadania określone Gminną Strategią Rozwiązywania Problemów Społecznych realizowane będą przy współpracy społeczności lokalnej oraz organizacji, takich jak :
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Augustowie;
Grupowa Praktyka Lekarzy Rodzinnych GOZ s.c. Bargłów Kościelny,
Dom Pomocy Społecznej w Nowej Wsi Ełckiej;
Poradnia Pedagogiczno – Psychologiczna w Augustowie
Samodzielny Publiczny Zespół Zakładów Opieki Długoterminowej w Augustowie;
Posterunek Policji w Bargłowie Kościelnym;
Pełnomocnik i Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Bargłowie Kościelnym;
Pedagog Zespołu Szkół w Bargłowie Kościelnym.
Stopień realizacji zadań określonych w Strategii zależy od ścisłej współpracy z w/wymienionymi podmiotami a także od sytuacji w Gminie umożliwiającej przeznaczenie odpowiednich środków finansowych na urzeczywistnienie przedmiotowych zadań. Skuteczność realizacji zadań gwarantują :
działania na rzecz pozyskania dodatkowych środków z innych źródeł niż budżet Gminy;
uświadomienie społeczności lokalnej znaczenia realizacji zaplanowanych przedsięwzięć;
upowszechnianie celów i zadań wśród mieszkańców Gminy.
VIII. Monitoring i ewaluacja Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych
Elementem wdrażania Strategii jest jej ewaluacja oparta na pozyskiwanej informacji o przebiegu, skutkach i publicznym odbiorze realizowanych działań. Ewaluacja (zmiany) Strategii będzie dokonywana na poszczególnych etapach jej realizacji za pomocą wskaźników, wprowadzonych rozwiązań i osiągniętych efektów. Wykonywane działania będą podlegać stałemu monitorowaniu i okresowej ocenie. Poprzez jawność budżetu Gminy i przyjmowanych do realizacji projektów, zapewniona zostanie kontrola społeczna nad podejmowanymi działaniami.
Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych będzie wdrażana przez Wójta Gminy Bargłów Kościelny i podległych mu pracowników Urzędu Gminy Bargłów Kościelny oraz jednostek organizacyjnych Gminy, między innymi poprzez występowanie o środki finansowe z innych źródeł niż budżet Gminy i opracowywanie programów, projektów i wniosków pozwalających na ich uzyskanie.
System monitorowania realizacji Strategii odbywać się będzie w oparciu o sprawozdania z realizacji poszczególnych zadań. Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej zobowiązany jest do sporządzania corocznych raportów dotyczących realizacji Strategii i uzyskanych efektów w terminie do 30 kwietnia roku następującego względnie w innym terminie ustalonym przez Radę Gminy.
Raport będzie podstawą do oceny realizacji Strategii i jej modyfikowania. W tym celu, co najmniej raz w roku, powinna odbyć się sesja Rady Gminy poświęcona ocenie realizacji Strategii i ewentualnej weryfikacji działań.
Jan Romanowski
Metryka strony